آموزش تست وایر شمع خودرو (عیب یابی وایر شمع)

تست وایر شمع خودرو چگونه است؟ آیا برای خرید وایر شمع باید آن را تست کنیم ؟ آیا برای روش تست وایر شمع نیاز به دستگاه های بسیار پیچده و آزمایشگاه داریم؟ یا با وسایل ساده هم می توانیم این تست را انجام دهیم؟ در این مطلب همراه ما باشید تا روش های ساده تست وایر شمع را با هم یاد بگیریم.

همانطور که میدانید وظیفه وایر شمع، انتقال جریان الکتریکی از کوئل به شمع است. بسیار مهم است که این قطعه سالم باشد چون در صورت خرابی شمع نمی تواند خوب جرقه بزند و موتور دچار خام سوزی می شود.

روش های تست وایر شمع خودرو

روش هایی که در این مقاله و نوشتار ارائه می شود روش های ساده ای است که همه شما عزیزان به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید. در هنگام مونتاژ وایر شمع هم مراحل تستی وجود دارد که در مقاله دیگری آورده می شود. در ادامه همراه ما باشید.

1-بررسی ظاهری وایر شمع

اول وایر شمع ها را از نظر ظاهری بررسی می کنیم. کابل ها و سری ها باید دقیق بررسی شوند تا در آن ها پارگی یا ترک وجود نداشته باشد.

در صورت وجود پارگی و یا ترک بر روی کابل و سری ها باید آن ها را تعویض کنیم. زیرا کابل و سری های ترک خورده باعث ایجاد برق دزدی در وایر شمع می شوند.

توجه کنید گه در وایرشمع های مرغوب که جنس رویه سیلیکونی است نمی توان عیوب را در ظاهر وایر شمع مشاهده کرد. در این صورت باید روش های دیگر که در زیر آورده شده است را ببینید.

2-تست وایر شمع با اهم متر یا مولتی متر

با اهم متر می توان هم مقاومت وایر شمع و هم قطع شدن و پارگی وایر را بررسی کرد. پس از روشن کردن مولتی متر کلید را روی عدد 20 کیلو در قسمت اهم متر قرار می دهیم و دو سر پراب ها را در دو طرف وایر و روی سوکت ها قرار می دهیم. اگر عدد تغیر کرد نشان دهنده سالم بودن و عدم پارگی کابل هست. اگر مقاومت کابل بیشتر از 4500 اهم در یک متر بود کابل باید تعویض شود و دیگر کارایی لازم را ندارد.

تست وایر شمع با اهم متر

در وایر های کوچک مقاومت باید کمتر باشد.

روش محاسبه هم از طریق فرمول زیر است:

R=(L*R)/100

L = طول وایر شمع به سانتی متر

R = 5/4 کیلواهم، مقاومت استاندارد خودرو ساز

R  = مقاومت الکتریکی وایر در واحد اهم

با این فرمول به راحتی میتوان بر اساس طول وایر، مقاومتش رو محاسبه زد. وایر 30 سانتی باید مقاومتی در حدود 35/1 کیلو اهم داشته باشه. وایر 50 سانتی باید مقاومتی در حدود 25/2 کیلو اهم داشته باشه.

R=(30*4.5)/100=1/35

R=(50*4.5)/100=2/25

3-بررسی برق دزدی وایر شمع و تست وایر شمع در تاریکی

برای بررسی برق دزدی وایر شمع باید در هنگام شب و در تاریکی موتور خودرو را چک کنیم. برق دزدی به صورت جرقه های کوچک همراه با صدا می باشد که در شب به خوبی مشخص است.

برای بررسی برق دزدی ابزار های مخصوص این کار هم وجود دارد که با حرکت ابزار بر روی کابل مکان دقیق و مقدار برق دزدی مشخص می شود.

با اسپری آب بر روی کابل هم می توان به محل برق دزدی پی برد.

نکته: اگر برق دزدی  همراه نشتی بنزین در موتور باشد بسیار خطرناک است.

4- تست وایر شمع با اسپری آب

ماشین را روشن نموده و با استفاده از اسپری آب به اطراف وایر آب بپاشید. یک سیم روکش دار به بدنه وصل و به پیچ گوشتی وصل کنید و پیچ گوشتی را در طول اطراف و وایر بکشید نباید قوس یا جرقه از وایر به پیچ گوشتی مشاهده شود.

5- تست وایر شمع با موتور روشن

روشی که در تست سلامت وایر شمع بسیار مرسوم است این است که موتور را روشن نموده و وایرها را یکی یکی از سر شمع جدا می کنیم. اگر در اثر قطع شدن جریان برق شمع موتور لرزش پیدا کرد وایر شمع سالم است. در غیر این صورت اگر در نحوه کارکرد موتور تغییری مشاهده نشد وایر شمع خراب است.

البته این روش توصیه نمی شود زیرا باعث ایجاد نوسان ولتاژ شده و به ECU صدمه میزند.

چرا تست سلامت وایر شمع مهم است؟

فکر نکنید که وایر شمع خراب تنها باعث بد کار کردن موتور می شود. وایر شمع خراب همچنین باعث افزایش مصرف سوخت خودرو شما هم خواهد شد. حتی ممکن است بنزین خام یا نسوخته وارد مسیر اگزوز شده و کاتالیست گران قیمت خودرو شما را خراب کند.

در بعضی موارد نیز مشاهده شده که در اثر خرابی وایر شمع و نشتی بنزین و جریان الکتریسیته سبب آتش گرفتن خودرو شده است.

پس لطفا تست و عیب یابی وایر شمع خودرویتان را بسیار جدی بگیرید تا از هرگونه خطر احتمالی برای جان و مال خود در امان باشید.

برای مطالعه کامل در این خصوص مقاله خطرات وایر شمع غیر استاندارد را مطالعه کنید.

زمان و نحوه بازدیدهای دوره ای از وایر شمع

یکی از بهترین زمان های بازدید وایر زمانی است که می خواهید شمع های خودرو را تعویض کنید. بازدید از وایر شمع بسیار ساده است. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

1- ماشین را خاموش کرده و کمی منتظر بمانید تا موتور سرد شود.

2- کوئل ها را باز کرده و وایر شمع ها را بیرون بیاورید.

3- به دقت وایرها را بررسی کنید. خصوصا قسمت ابتدایی و انتهایی آن. هر نوع ترک، برآمدگی یا پارگی در آنها مشاهده کردید سریعا نسبت به تعویض آن اقدام کنید. بسیاری از مواقع روشن شدن لامپ چک ماشین بخاطر عیوب وایر شمع است.

4.2/5 - (9 امتیاز)

4 دیدگاه دربارهٔ «آموزش تست وایر شمع خودرو (عیب یابی وایر شمع)»

  1. سلام
    دهها هزار پراید کاربراتوری و سایر ینش وجود دارد. اما ذهنیت شما فقط به انژکتوری و ای سی یو دارهاست . چرا؟ لطفا به ما فقرا هم توجه نمایید.

    1. وایر شمع خودروهای کاربراتور که در شرکت های وایر سازی تولید می شوند امروزه همگی دارای مقاومت هستند. فقط وایر شمع های قدیمی بدون مقاومت بودند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعیه پذیرش نمایندگی

گروه تولیدی صنعتی کینگ وایر در راستای توسعه شبکه توزیع و پخش انواع وایر شمع، کابل وایر شمع و قطعات جانبی آن در کل ایران نمایندگی می پذیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

فرم پذیرش نمایندگی

اطلاعیه پذیرش نمایندگی

گروه تولیدی صنعتی کینگ وایر در راستای توسعه شبکه توزیع و پخش انواع وایر شمع، کابل وایر شمع و قطعات جانبی آن در کل ایران نمایندگی می پذیرد.

برای پذیرش نمایندگی محصولات کینگ واریر فرم زیر را تکمیل نمایید.