بوت وایر شمع یا بوت کوئل چیست؟

بوت وایر شمع یا بوت کوئل چیست؟ چه تفاوتی با وایر شمع سیمی دارد؟ برای چه خودروهایی استفاده می شود؟ در این مقاله قرار است به این سوالات پاسخ دهیم.

در تمام خودروهای جدید و قدیمی احتراق داخلی (بنزین سوز و گاز سوز) از وایر شمع برای برق رسانی از کوئل به سر شمع استفاده می‌شود. در خودروهای قدیمی کاربراتوری و انژکتوری به دلیل فاصله داشتن کوئل از شمع از وایر شمع کابلی یا سیمی برای برق رسانی استفاده می‌شود. هر چقدر طول وایر بیشتر باشد مقاومت بالاتر رفته و برق ضعیف‌تری را به سر شمع‌ها می‌رساند.
در خودروهای جدید این مشکل با کم شدن فاصله کوئل از شمع برطرف شده است. کوئل روی سرسیلندر و با فاصله بسیار کمتری از سر شمع قرار گرفته و کابل وایر شمع حذف شده است. به این وایر شمع کوتاه جدید، بوت وایر شمع گفته می‌شود.

بوت وایر شمع چیست؟

پس به صورت خلاصه بوت کوئل یا بوت وایر شمع یک قطعه واسط است که کوئل را به شمع وصل کرده و وظیفه اصلی آن انتقال جریان الکتریکی به شمع خودرو برای ایجاد جرقه مناسب در داخل محفظه سرسیلندر است.

بوت وایر هر خودرو با خودرو دیگر متفاوت است و هنگام خرید باید به این مورد دقت زیادی داشته باشید. بوت وایر باید مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت داشته باشد و در حرارت موتور تغییر شکل ندهد و دچار ترک خوردگی نشود. علاوه بر آن باید در محیط موتور در برابر روغن ها، اسید، آب و ضد یخ هم مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

در داخل بوت وایر یک فنر وجود دارد که کار برق رسانی از کوئل به سر شمع ها را برعهده دارد. جنس این فنر در بوت وایر های شرکت کینگ استیل است.

ویژگی های یک بوت وایر خوب

قبل از خرید یک بوت وایر (خرید وایر شمع) باید به چند نکته توجه کنید و با توجه به این نکات بوت وایر خودرو خود را خریداری نمایید.

مزیت های یک بوت وایر خوب

  • بوت وایر به دلیل نزدیکی با سرسیلندر و در معرض حرارت زیاد بودن باید از مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردار باشد.
  • جنس وایر شمع باید از سیلیکون باشد.
  • در برابر آب و روغن و سایر مایعات از مقاومت بالایی برخوردار باشد.
  • فنر داخل آن ارتفاع مناسبی داشته باشد و با فنر قبلی تفاوت زیادی نداشته باشد.

بهترین زمان تعویض بوت وایریا بوت کوئل

هر قطعه ای طول عمر مشخص و معینی دارد. بوت وایرهای کینگ وایر هم دارای 70 هزار کیلومتر طول عمر هستند. هر بار که خواستیم شمع عوض کنیم باید بوت وایر را هم بررسی کنیم تا در صورت پارگی یا ترک خوردگی آن ها را با بوت وایر نو تعویض کنیم.
اگر احتراق در موتور به خوبی صورت نگیرد، موتور توان لازم را نداشته، مصرف سوخت افزایش پیدا میکند.  اگر به علت نرساندن برق به یکی از سیلندرها موتور سه کار کند، باید شمع و وایر شمع و کوئل چک شوند تا در صورت خرابی هر کدام، آن قطعه را با یک قطعه نو جایگزین کنیم. به طور معمول پس از دوبار تعویض شمع استاندارد یک بار هم بوت وایر ها را تعویض می کنیم.

علائم خرابی بوت وایر (بوت کوئل)

هنگامی که یک یا چند مورد از موارد زیر را مشاهده کردید نسبت به تعویض به موقع بوت وایر شمع اقدام نمایید. معمولا این علائم زمانی پیش می‌آیند که خیلی وقت هست که از زمان تعویض بوت وایرها گذشته و ما متوجه آن نبوده‌ایم. یا این که جنس بوت وایر استفاده شده مناسب نبوده است.

  • ترک خوردگی و یا پارگی لبه های بوت وایر
  • ترک های ریز بر روی چینی شمع
  • سه کار کردن موتور
  • افزایش مصرف سوخت
  • کم شدن توان و شتاب موتور خودرو

نکات مهم هنگام تعویض بوت وایر

حتما هنگامی که موتور سرد است اقدام به تعویض بوت وایر شمع نمایید. همچنین هنگام تعویض بوت وایر حتما شمع ها را نیز بازدید کرده و در صورت خرابی آنها را عوض کنید.

خرید بوت وایرهای کینگ وایر به شما این امکان را می دهد که با خیال راحت رانندگی کرده و دغدغه ای از بابت سیستم احتراق خودرو نداشته باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعیه پذیرش نمایندگی

گروه تولیدی صنعتی کینگ وایر در راستای توسعه شبکه توزیع و پخش انواع وایر شمع، کابل وایر شمع و قطعات جانبی آن در کل ایران نمایندگی می پذیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

فرم پذیرش نمایندگی

اطلاعیه پذیرش نمایندگی

گروه تولیدی صنعتی کینگ وایر در راستای توسعه شبکه توزیع و پخش انواع وایر شمع، کابل وایر شمع و قطعات جانبی آن در کل ایران نمایندگی می پذیرد.

برای پذیرش نمایندگی محصولات کینگ واریر فرم زیر را تکمیل نمایید.