تفاوت وایر شمع پراید زیمنس و ساژم

تفاوت وایر شمع پراید زیمنس و ساژم را از نظر شکل ظاهری و روش شناخت آن در این نوشتار بررسی می‌کنیم. هنگامی که برای خرید وایر شمع به فروشگاه لوازم یدکی مراجعه می‌کنید، اولین سوالی که از شما پرسیده می‌شود راجع به نوع سیستم انژکتور خودرو است.

در خودرو پراید انژکتور چند نوع سیستم انژکتور وجود دارد که بیشترین تعداد آن‌ها زیمنس و در رده دوم سیستم ساژم است. در بسیاری از مواقع ما نمی‌دانیم که در جواب چه بگوییم. در این نوشتار به این سوال پاسخ داده‌ایم. وایر شمع پراید زیمنس و ساژم چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ اگر شما هم مشتاق دانستن این مطلب هستید تا انتها همراه ما باشید.

انواع خودرو پراید

سیستم موتور خودرو پراید به طور کلی به دو گروه یا دو دوره تقسیم می‌شود.

  1. مدل قدیمی یا کاربراتور
  2. مدل جدید یا انژکتور

در خودر های انژکتور هم پنج مدل یا زیر گروه وجود دارد که در زیر از آن نام می‌بریم:

  • سیستم نیمه انژکتور
  • سیستم ساژم
  • سیستم زیمنس
  • سیستم بوش یا یورو 2
  • سیستم  یورو 4

در خودروهای با سیستم انژکتور ساژم که در سال های 84 تا 86 تولید می‌شدند قطعات متفاوتی نسبت به سیستم زیمنس نصب شده است. یکی از این قطعات وایر شمع است.

وایر شمع پراید ساژم و زیمنس با یکدیگر متفاوت هستند. خودروهای زیمنس بیشتر از سال 87 به بعد تولید شده‌اند.

تفاوت ظاهری وایر شمع زیمنس و ساژم

در خودرو پراید ساژم کلاهک سمت کوئل و سوکت آن کلا با سیستم کاربراتور و زیمنس متفاوت است. بر روی سوکت فلزی سمت کوئل وایر شمع ساژم پراید، یک تکه سفید رنگ نصب شده است.

در خودرو پراید زیمنس این قطعه سفید وجود ندارد. همانطور که در شکل مشاهده می‌کنید. کلاهک سمت شمع در وایر شمع ساژم صاف است.

وایر شمع پراید ساژم

 

در سیستم پراید زیمنس، کلاهک و سوکت فلزی سمت کویل با وایر کاربراتور و یورو 4 مشابه هم هستند. کلاهک سمت شمع در وایر شمع زیمنس هم مثل کاربراتور و یورو 4 کج هست.

 

وایر شمع پراید زیمنس
اندازه وایر در هر دو خودرو تقریبا شبیه هم بوده و  تفاوت آنچنانی ندارند. مقاومت وایر شمع پراید زیمنس و ساژم هم طبق استاندارد تقریبا شبیه هم بوده و با کاربراتور و یورو 4 متفاوت هستند.

نکته: مقاومت وایر شمع در خودرو پراید کاربراتور کمتر از استاندارد و در خودرو پراید یورو 4 بیشتر از استاندارد زیمنس و ساژم است.

آیا می‌توان از وایر شمع پراید زیمنس و ساژم به جای هم استفاده کرد؟

وایر شمع پراید زیمنس و ساژم باید بر روی سیستم مخصوص خودشان و بدرستی نصب شوند. اگر وایر زیمنس بر روی سیستم ساژم و یا وایر ساژم بر روی سیستم زیمنس نصب شود برق رسانی بدرستی انجام نشده و موتور کشش و قدرت لازم را نخواهد داشت.

از چه کابلی برای تهیه وایر شمع پراید زیمنس و ساژم استفاده شده است؟

جنس کابل استفاده شده در وایر شمع پراید زیمنس و ساژم در برند کینگ وایر از نوع سیلیکونی و کلاس F است. وایرهای سیلیکونی نسبت به سایر وایر شمع ها دمای بالاتری را تحمل می‌کنند و کارایی خود را در دماهای بالاتر از دست نمی‌دهند.

روش تشخیص سیستم زیمنس و ساژم

از راه های گوناگونی می توان به این مورد پی‌برد. سیستم ساژم و زیمنس در تعدادی از قطعات و کارایی با هم تفاوت‌هایی دارند. در ادامه به سه روش برای شناختن این دو سیستم اشاره می‌کنیم.

  1. راه اول نگاه کردن به کارت خودرو است. بر روی کارت خودرو نوع سیستم انژکتور نوشته می‌شود.
  2. راه دوم نگاه کردن به داخل موتور خودرو است. از روی قطعات نصب شده، مخصوصا کوئل خودرو به راحتی می توان به نوع سیستم انژکتور پی برد.
    تفاوت وایر شمع زیمنس و ساژم پراید
    کوئل پراید ساژم

    تفاوت وایر شمع زیمنس و ساژم پراید
    کوئل پراید زیمنس
  3.  راه سوم هم سال تولید خودرو است که از سال 86 به بعد زیمنس و از سال  84تا 86 هم ساژم هستند. البته استثناهایی هم در این بین وجود دارند که قابل چشم پوشی هستند.

پس از شناسایی سیستم دقیق خودرو، وایر شمع پراید مناسب را تهیه و استفاده می‌کنیم.

نتیجه گیری

در این نوشتار درباره تفاوت‌های وایر شمع در خودرو پراید با سیستم زیمنس و ساژم گفتگو کردیم. درباره انواع سیستم‌های موجود در پراید صحبت شد و متوجه شدیم برای هر خودرو باید وایر مخصوص به خود آن خودرو را تهیه و بر روی خودرو نصب کنیم. راه‌های تشخیص سیستم انژکتور زیمنس و ساژم را هم در انتهای مطلب عنوان کردیم.

اگر این محتوا برای شما مفید بود و مطلب مفیدی به ذهنتان رسید حتما برای ما کامنت بگذارید تا دیگران از آن استفاده کنند.

4.2/5 - (6 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعیه پذیرش نمایندگی

گروه تولیدی صنعتی کینگ وایر در راستای توسعه شبکه توزیع و پخش انواع وایر شمع، کابل وایر شمع و قطعات جانبی آن در کل ایران نمایندگی می پذیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

فرم پذیرش نمایندگی

اطلاعیه پذیرش نمایندگی

گروه تولیدی صنعتی کینگ وایر در راستای توسعه شبکه توزیع و پخش انواع وایر شمع، کابل وایر شمع و قطعات جانبی آن در کل ایران نمایندگی می پذیرد.

برای پذیرش نمایندگی محصولات کینگ واریر فرم زیر را تکمیل نمایید.