چه زمانی وایر شمع را تعویض کنیم؟

اهمیت سیستم برق رسانی خودرو، اگر بیشتر از سایر قسمت های موتور نباشد، کمتر از آنها نیست. بدون وجود سیستم برق رسانی خودرو، تقریبا موتور از کار می‌افتد. به همین دلیل بررسی و چک کردن به موقع هر کدام از قسمت های سیستم برق رسانی اهمیت بسزایی دارد و بروز خرابی در آنها، اگر هزینه اضافی به شما تحمیل نکند، قطعا دردسر خرابی را تحمیل می‌کند. یکی از اجزای مهم سیستم برق رسانی خودرو، شمع و وایر شمع های آن هستند. خرابی هر کدام از آنها با نشانه هایی در عملکرد خودرو همراه است. زمان تعویض وایر شمع و شمع بسیار مهم است. که در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

وایر شمع چیست؟ 

وایر شمع چیست؟ وایر شمع یکی از اجزای اصلی سیستم برق رسانی به داخل موتور برای ایجاد جرقه است. وایرها برق را از کوئل دریافت کرده و به سرشمع ها منتقل می‌کنند. کیفیت وایر شمع ها از این جهت اهمیت دارد، که در صورت خرابی یا برق دزدی در آنها، احتراق اتومبیل دچار مشکل خواهد شد. برق تولیدی توسط باتری، جوابگو ایجاد جرقه و احتراق نیست، پس به وسیله کوئل ولتاژ اضافی تامین می‌شود و وایر شمع این برق ولتاژ بالا را به سر شمع ها منتقل می‌کند.

نشانه های خرابی وایر شمع

 

چطور وایر شمع را تعویض کنیم؟

خرابی یا ضعیف شدن وایر شمع ها معمولا با اختلال در عملکرد خودرو همراه هستند. معمولا خرابی وایر شمع خودرو، همراه با علائمی است که عبارتند از:

  • اختلال در عملکرد استارت خودرو
  • بالا رفتن ناگهانی مصرف سوخت
  • ریپ زدن موتور
  • لرزش زیاد موتور در زمان خاموش شدن خودرو

با دیدن این نشانه ها در خودروی خود، حتما وایر شمع ها چک شوند و در صورت خراب بودن آنها اقدام به تعویض وایر کنید.

بهترین زمان تعویض وایر شمع خودرو 

 

نشانه های خرابی وایر شمع

هر بار که خودرو خودرا روشن میکنید، احتراق را فعال کرده و به نحوی از وایر شمع ها استفاده کرده‌اید. به همین خاطر می‌توان وایر شمع ها را جزو لوازم مصرفی در خودرو دانست و در سرویس های دوره ای چک و یا تعویض شوند.

اما به طور کلی کارشناسان و تعمیرکاران خودرو توصیه می‌کنند، که در هر 20 تا 40 هزار کیلومتر، اقدام به تعویض وایر شمع ها کنید. بهتر است در هنگام تعویض شمع ها، وایر هارا بررسی کرده و از سلامت آنها اطمینان پیدا کنید.

از اهمیت وایر شمع در انتقال قدرت در موتور آگاه شدیم، در کنار آن از اهمیت شمع نباید چشم پوشی کرد. عملکرد موتور ناشی از حرکت پیستون داخل سیلندر خودرو است، این حرکت به وسیله احتراق بنزین در داخل سیلندر خودرو است. وظیفه ایجاد جرقه در زمان مناسب برای به وجود آمدن جرقه به عهده شمع خودرو است.

از دیگر هشدار های خودرو برای تعویض وایر شمع ها بد استارت خوردن ماشین است. در فصول سرد این نشانه بسیار رایج تر است. چراکه وقتی موتور سرد باشد، موتور نیاز به جرقه کامل برای روشن شدن دارد. اگر جرقه ضعیف باشد، موتور به سادگی روشن نمی‌شود.

به همین دلیل است که در استفاده از وایر شمع جنس خوب تاکید داریم. وایر های درجه دو و بالاتر یا سریع تر خراب می‌شوند و یا عملکرد مناسبی ندارند.

نحوه تعویض وایر شمع چگونه است؟

 

زمان تعویض وایر شمع

تعویض وایر شمع ها فرایند مشکل و پیچیده‌ای ندارد. اگر قصد تعویض وایر خودرو خود را دارید، خودتان هم میتوانید این کار را انجام دهید.(البته اگر مقداری با اصول فنی و مکانیک خودرو آشنایی دارید.)

نحوه تعویض وایر شمع ها به این صورت است که، هر وایر را از محل نصب خود جداکنید، وایر جدید را در همان جای قبلی نصب کنید. البته در برخی خودرو ها وایر در دید شما قرار ندارد و برای دسترسی به آن باید درپوش موتور را جدا کنید. دقت شود که در صورت نصب نادرست ممکن است وایر خراب شود یا موتور به شکل درست عمل نکند. پس بهتر است آن را به مکانیک معتمد خود بسپارید.

خودرو همانند دیگر وسیله های مصرفی، نیازمند مراقبت و سرویس های دوره‌ای مناسب و دقیق دارد. اگر انتظار دارید که زمان زیادی از خودرو خود استفاده کنید و با مشکل مواجه نشوید، این سرویس های دوره‌ای را جدی بگیرید. دیدیم که وایر شمع نیز یکی از قطعاتی است که در صورت خرابی دردسر ساز خواهد بود. به نشانه های خرابی آن توجه کنید و در زمان مناسب برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

4.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعیه پذیرش نمایندگی

گروه تولیدی صنعتی کینگ وایر در راستای توسعه شبکه توزیع و پخش انواع وایر شمع، کابل وایر شمع و قطعات جانبی آن در کل ایران نمایندگی می پذیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

فرم پذیرش نمایندگی

اطلاعیه پذیرش نمایندگی

گروه تولیدی صنعتی کینگ وایر در راستای توسعه شبکه توزیع و پخش انواع وایر شمع، کابل وایر شمع و قطعات جانبی آن در کل ایران نمایندگی می پذیرد.

برای پذیرش نمایندگی محصولات کینگ واریر فرم زیر را تکمیل نمایید.