علائم برق دزدی وایر شمع چیست ؟

اکثر صاحبان خودرو در هنگام حرکت با بد کار کردن خودرو روبرو شده اند. این بد کار کردن موتور خودرو دلایل گوناگونی می تواند داشته باشد. یکی از دلایل اصلی آن برق دزدی وایر شمع است.

وایر شمع چیست ؟

برق دزدی وایر شمع چیست؟  

وایر شمع در خودرو یک وظیفه اساسی و مهم را بر عهده دارد و آن هم انتقال برق از کوئل یا دلکو به سر شمع ها می باشد. برقی که وایر شمع منتقل می کند دارای ولتاژ بسیار بالایی است. اگر وایر شمع دارای ساختار درست و مناسبی نباشد احتمال اینکه برق از مسیر وایر شمع منحرف شود و به جای سر شمع با بدنه موتور برخورد کند بسیار بالاست. به این حالت برق دزدی وایر شمع می گویند. زمانی که برق مناسب و با ولتاژ بالا به سر شمع نرسد، شمع جرقه نمی زندو خام سوزی و بد کار کردن موتور اتفاق می افتد. در این حالت خودرو کشش و شتاب مناسبی ندارد و دچار افت توان می شود.

در این مقاله قصد داریم به برق دزدی و ایرادات موجود در وایر شمع ها بپردازیم.

نشانه های خرابی وایر شمع

وایر شمع چیست؟

همانطور که در بالا هم توضیح دادیم؛ وایر شمع قطعه ای متشکل از کابل و سری هاست که وظیفه انتقال برق ولتاژ بالا از کویل به سر شمع ها را برعهده دارد. اما وایر ها یک قطعه سیم ساده نیستند. اگر از وایر شمع نامرغوب و کیفیت پایین استفاده کنید، قطعا با مشکلاتی در استارت خوردن و اخلال در عملکرد موتور مواجه خواهید شد.

این قطعه را قطعا باید جزو مهمترین قطعاتی در خودرو دانست که سبب به کار افتادن اجزای اصلی دیگر موتور هستند. ولتاژ تولیدی توسط باتری، توان ایجاد جرقه قدرتمندی که سبب احتراق و کارکردن موتور می‌شود را ندارد. این ولتاژ اضافه در کوئل خودرو تامین شده و به وسیله وایر شمع ها به شمع خودرو منتقل می‌شوند.

علائم برق دزدی وایر شمع چیست ؟

برق دزدی در وایر شمع معمولا به دلیل آسیب دیدن یا از بین رفتن عایق آن رخ می‌دهد. خراب شدن و برق دزدی در وایر باعث بروز ایراد در انتقال جریان به شمع ها خواهد شد، که خود مشکلاتی دیگر را به همراه می‌آورد.

درصورت استفاده از وایر شمع آسیب دیده یا بی کیفیت، علاوه بر عملکرد نامناسب موتور، با افزایش مصرف سوخت همراه است. از طرفی ممکن است خودرو شما دچار خام سوزی گردد و اگزوز ماشین بیش از اندازه دود کند. سهل انگاری در تعویض به موقع وایر ها احتمال خسارت های سنگین را افزایش می‌دهد.

اما نگران نباشید، اکثر مواقع خرابی در وایر شمع ها با نشانه هایی همراه است مثل:

  • کاهش قدرت موتور و اخلال در شتاب گیری خودرو
  • خام سوزی و بوی بد دود اگزوز
  • افزایش مصرف سوخت و بالا رفتن دمای موتور
  • لرزش موتور هنگام خاموش کردن خودرو
  • از بین رفتن سریعتر شمع ها
  • استارت نخوردن یا بد استارت خوردن موتور

زمان تعویض وایر شمع

انواع وایر شمع

وایر شمع ها انواع گوناگونی دارند، و به دسته های مختلفی تقسیم می‌شوند. رایج ترین نوع دسته بندی وایرها تقسیم آن ها از نظر شکل ظاهری است که به دو دسته وایر شمع های کابلی و بوت وایر ها تقسیم می شوند. وایر شمع های کابلی نوع قدیمی وایر شمع هستندو و بوت وایر ها نوع جدید وایر شمع هستند که در آن ها کابل وایر حذف شده است. رایج ترین مدل وایر شمع کابلی که در اکثر خودرو ها استفاده می‌شود از نوع کلاس F هست. 

تست برق دزدی وایر شمع چگونه انجام میگیرد؟

در صورتی که نشانه های برق دزدی وایر شمع (که در بالا توضیح دادیم) را مشاهده کردید. روش های زیر شما را در مطمئن شدن این موضوع کمک خواهند کرد.

  • تست برق دزدی وایر شمع به وسیله نور

این کار را در شب یا در یک مکان تاریک انجام دهید. ابتدا اطمینان حاصل کنید که وایر شمع به طور کامل و درست متصل است.

در صورت مشاهده نور یا جرقه، میتوانید مطمئن شوید که وایر شمع شما برق دزدی دارد.

یا روی وابر، آب اسپری کنید، اگر نور یا جرقه ای دیدید، یا حتی صدای جرقه را شنیدید، قطعا باید به تعویض وایر شمع خود اقدام کنید.

  • تست لرزش بعد از جداکردن وایر شمع

در این روش؛ موتور را روشن کرده و هر وایر شمع را به صورت جداگانه از سر شمع جدا کنید. طبیعی است که با از کار افتادن یک شمع، تغییری در عملکرد موتور هم ایجاد شود. پس در صورتی که لرزش یا اخلالی بعد از جدا سازی مشاهده نشد، شمع یا وایر مورد آزمایش نیاز به نعویض دارد. برای اینکه بفهمید که ایراد از وایر شمع است یا شمع، وایر را با دیگر وایری که درست عمل می‌کرد جا به جا کنید. اگر شمع دیگر هم از کار افتاد، پس ایراد از وایر شمع است نه شمع!

  • تست مولتی متر وایر شمع 

نشانه های برق دزدی وایر شمع

در این روش، با استفاده از دستگاه مولتی متر، تک تک وایر شمع هارا تست میکنند. جریان عبوری اگر تا 4 کیلو اهم در یک متر کابل وایر شمع باشد، قابل قبول است و نیاز به تعویض ندارد. درصورتی که بیشتر از این مقدار مشاهده شود، حتما باید وایر شمع ها را تعویض کنید.

نکته مهم در هنگام تعویض وایر شمع است که، تمامی آنها باید در یک نوبت تعویض گردند.

رفع برق دزدی وایر شمع

وایر شمع یک قطعه مصرفی است، و در صورتی که برق دزدی ناشی از آن باشد، نمی‌توان آنرا تعمیر کرد و حتما باید تعویض گردد. پس از طی مسافتی مشخص، باید وایر شمع را تعویض کرد و معمولا در سرویس های دوره‌‎‌ای همیشه شمع و وایر شمع را چک میکنند. در صورت خرابی یک وایر شمع همه وایر ها را باید تعویض کرد.

نگهداری از وایر شمع

نگهداری از وایر شمع از آن جهت مهم است که، علاوه بر ایجاد برق دزدی، در صورت درست کار نکردن موتور و نشتی بنزین، ممکن است ایجاد آتش‌سوزی کند. نگهداری از وایر شمع ها کار پیچیده ای نیست و نیاز به مراقبت همیشگی ندارد. اما هنگام خرید و نصب آن، توجه داشته باشید که هم جنس درجه یک و مرغوب تهیه کنید و هم اتصال آن به کویل و وایر شمع ها به درستی انجام شده باشد.

و دیگر نکته اینکه در هنگام بازدید از موتور و یا تعمیر آن، مراقب باشید که عایق آن صدمه ای نبیند و دچار پارازیت در انتقال جریان نشود.

 

 

4.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعیه پذیرش نمایندگی

گروه تولیدی صنعتی کینگ وایر در راستای توسعه شبکه توزیع و پخش انواع وایر شمع، کابل وایر شمع و قطعات جانبی آن در کل ایران نمایندگی می پذیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

فرم پذیرش نمایندگی

اطلاعیه پذیرش نمایندگی

گروه تولیدی صنعتی کینگ وایر در راستای توسعه شبکه توزیع و پخش انواع وایر شمع، کابل وایر شمع و قطعات جانبی آن در کل ایران نمایندگی می پذیرد.

برای پذیرش نمایندگی محصولات کینگ واریر فرم زیر را تکمیل نمایید.