علت جرقه زدن وایر شمع

علت جرقه زدن وایر شمع چیست؟ جرقه زدن در سیستم جرقه کار شمع هست نه کار وایر شمع ها و اینجا منظور از جرقه زدن اصطلاح معروف به برق دزدی می باشد که صدایی شبیه جرقه دارد. گاهی اوقات وقتی داخل محوطه موتور رابررسی می کنیم صدایی شبیه جرقه را می شنویم که ناشی از برخورد یا اتصال یک برق تقویت شده به بدنه موتور می باشد.
برق خودرو در کوئل تقویت شده و از طریق وایر شمع به سر شمع ها رسانده می شود. به دلیل ولتاژ بسیار زیاد برق در وایر شمع ها است که کابل وایر شمع را ضخیم می سازند تا برق به خارج از آن سرایت نکند. روکش کابل وایر شمع را معمولا چند لایه می سازند. روی لایه رسانا که برق از آن عبور می کند یک لایه سیلیکون ضخیم قرار میگیرد که به لایه های ولتاژ معروف است. بر روی این لایه یک لایه بافت قرار می گیرد که برای استحکام وایر در برابر کشیده شدن است. بر روی لایه بافت هم لایه محافظ نهایی که از جنس سیلیکون است قرار می گیرد.
اگر کابل از قسمت لایه های ولتاژ و لایه روکش رویی دچار فرسودگی و ترک شود، برق تقویت شده به خارج از وایر نفوذ کرده و برق دزدی یا همان جرقه ایجاد می شود. ولتاژ برق در داخل وایر شمع بسیار بالاست. ولتاژ بالا از ریزترین درز و سوراخی به بیرون نفوذ کرده و با بدنه تماس پیدا می کند و جرقه میزند.
ترک خوردن لبه کلاهک در قسمت شمع و کوئل هم باعث برق دزدی شده و از کیفیت برق رسانی به شدت می کاهد. به همین علت کلاهک ها را هم از جنس سیلیکون می سازند تا در اثر حرارت موتور از بین نرفته و دچار برق دزدی نشوند. کلاهک سمت شمع به علت نزدیکی بیشتر با محفظه احتراق بیشتر داغ می شود و حتما باید از سیلیکون باشد. در برخی موارد کلاهک سمت کوئل برای ارزانی وایر از پی وی سی یا ان بی ار ساخته می شود. در وایر های کینگ هر دو کلاهک از سیلیکون ساخته می شوند.
وایر شمع خراب که دچار برق دزدی شده است باید با وایر شمع نو تعویض شود تا مشکل رفع شود. کوئل خراب هم باید با کوئل نو تعویض شود تا مشکل رفع شود.
در زمان برق دزدی وایر و کوئل برق به شمع ها نرسیده و جرقه لازم توسط شمع برای سوختن مخلوط سوخت ایجاد نمی شود. موتور توان و قدرت لازم برای حرکت را ندارد و مصرف سوخت افزایش پیدا می کند. موتور دو و یا سه کار می کند. شتاب اولیه ندارد.
در صورت رفع نشدن این موارد موتور خودرو دچار نقص و خرابی می شود. با تعویض وایر خراب با وایر کینگ از رانندگی لذت ببرید.

3.6/5 - (13 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعیه پذیرش نمایندگی

گروه تولیدی صنعتی کینگ وایر در راستای توسعه شبکه توزیع و پخش انواع وایر شمع، کابل وایر شمع و قطعات جانبی آن در کل ایران نمایندگی می پذیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

فرم پذیرش نمایندگی

اطلاعیه پذیرش نمایندگی

گروه تولیدی صنعتی کینگ وایر در راستای توسعه شبکه توزیع و پخش انواع وایر شمع، کابل وایر شمع و قطعات جانبی آن در کل ایران نمایندگی می پذیرد.

برای پذیرش نمایندگی محصولات کینگ واریر فرم زیر را تکمیل نمایید.