وایر شمع را چگونه تعویض کنیم؟

در این مقاله نگاه کوتاهی به وایر شمع خودرو و چگونگی کارکرد آن را داشته و آموزش نحوه تعویض انواع وایر شمع های سیمی و بوت وایر را برای شما عزیزان در نظر گرفته ایم تا در صورت نیاز و ضرورت بتوانید این کار را خودتان انجام دهید.

 وایر شمع یک قطعه مصرفی است که بعد از گذشت مدت زمان لازم خاصیت خود را ازدست می دهد و در انتقال برق با مشکل مواجه می شود. این مشکل به 2 صورت خود را نشان می دهد. در ذیل این 2 مشکل را می آوریم:

  1. بالا رفتن مقاومت وایر شمع: با بالا رفتن مقاومت وایر شمع، برق کافی به شمع نمی رسد و شمع جرقه قوی تولید نمی کند و خام سوزی اتفاق می افتد. تمام مشکلات بعدی خودرو از همین خام سوزی شروع می شود. 
  2. برق دزدی: از روزنه های بسیار ریز ایجاد شده در مسیر وایر فرسوده، برق به بیرون از وایر نشت کرده و به شمع نمی رسد.

پس از این زمان باید وایر شمع کهنه و فرسوده با وایر شمع نو جایگزین شود تا موتور دوباره قدرت و توان اولیه خود را پیدا کند.

وایر ها دارای دو نوع سیمی و بوت می باشند که هر کدام روش تعویض خود را دارند. در وایر های سیمی کوئل از شمع فاصله دارد و در بوت ها کوئل دقیقا بالای شمع نصب شده است تا فاصله کوتاه شود و برق رسانی به خوبی انجام شود.

روش تعویض وایر های سیمی

برای تعویض وایر شمع های سیمی مراحل زیر را طی می کنیم.

اگر موتور خودرو گرم و داغ بود، باید صبر کنیم تا خنک شده و سپس شروع به تعویض وایر می کنیم.

اگر ترتیب چیدمان وایر ها بر روی کوئل ها را بلد بودیم، که کلیه وایرها را ابتدا بیرون آورده و سپس وایرهای نو را جایگزین وایر های قدیمی می کنیم. فقط چیدمان وایر بر روی کوئل باید طبق چیدمان قبل باشد تا سیستم جرقه به هم نخورد.

نکته: کلاهک قسمت شمع را چند بار آهسته می چرخانیم تا سوکت فلزی از سر شمع جدا شده تا سیم از سوکت فلزی کنده نشود.

اگر ترتیب چیدمان وایرها بر روی کوئل را بلد نبودیم وایر ها را یکی یکی در آورده و با وایر نو جایگزین می کنیم.  

ترتیب وایر شمع های خودرو
اهمیت رعایت ترتیب وایر شمع ها در خودرو 

روش تعویض وایرهای جدید یا بوت وایر

بر روی کوئل های این مدل وایر شمع ها یک محفظ وجود دارد که معمولا با خار یا پیچ بسته شده است. محافظ را باز کرده و سر وفت کوئل می رویم. در خودرو های جیدید دو مدل کوئل داریم. یک سری کوئل ها یک تکه بوده مانند 206 و رانا و زانتیا و یک سری کوئل ها تک تک بوده مانند سمند و ال90.

در خودرو هایی که کوئل یک تکه دارند ابتدا پیچ ها را باز کرده و با احتیاط کوئل را خارج می کنیم. وایر شمع ها را از روی کوئل جدا کرده و وایر های نو را جایگزین می کنیم. قبل از این مرحله باید فنر ها بررسی کنیم تا جهت فنر درست باشد.

سپس کوئل را در جای خود قرار داده و پیچ ها را می بندیم. به علت نو بودن وایر ها کوئل کمی بالاتر قرار می گیرد که با بستن پیچ ها درست می شود. بعد از این مراحل درپوش محافظ را در جای خودش قرار می دهیم.

در خودروهایی که کوئل های تکی دارند باید برای هر کوئل این مراحل را یک به یک طی کنیم. فقط در کوئل های تکی باید احتیاط کنیم تا سیم برق کوئل ها جابجا نشود و تایم جرقه به هم نریزد.

امیدواریم که این نوشتار کاربردی توانسته باشد جواب سوالات شما را داده باشد. تجربیات خودتان را برای ما بنویسید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعیه پذیرش نمایندگی

گروه تولیدی صنعتی کینگ وایر در راستای توسعه شبکه توزیع و پخش انواع وایر شمع، کابل وایر شمع و قطعات جانبی آن در کل ایران نمایندگی می پذیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

فرم پذیرش نمایندگی

اطلاعیه پذیرش نمایندگی

گروه تولیدی صنعتی کینگ وایر در راستای توسعه شبکه توزیع و پخش انواع وایر شمع، کابل وایر شمع و قطعات جانبی آن در کل ایران نمایندگی می پذیرد.

برای پذیرش نمایندگی محصولات کینگ واریر فرم زیر را تکمیل نمایید.