تفاوت وایر شمع معمولی و وایر شمع دوگانه سوز

وایر شمع دوگانه سوز چه تفاوتی با وایر شمع معمولی دارد؟ آیا این تفاوت خیلی مهم هست؟ در ادامه همراه ما باشید تا هم در مورد وایر شمع اطلاعاتی پیدا کنیم و هم تفاوت این دو وایر را بدانیم.

خودرو از پرمصرف ترین وسایل مورد استفاده در زندگی های امروزی هست که نمی توان اهمیت آن را نادیده گرفت. از طرفی خودرو برای عملکرد درست نیاز به تجهیزات جانبی فراوانی دارد. یکی از مهم ترین و کاربردی ترین تجهیزات خودرو وایر شمع است.

بسیاری از افراد فکر می­ کنند وایر یک سیم معمولی هست که شمع را به کویل خودرو متصل نموده­. در صورتی که این سیم باید بتوانند ولتاژ مناسب را از کویل به شمع منتقل کند. بنابراین نمی توان آن را یک سیم ساده و معمولی در نظر گرفت.

از آنجایی که شمع های خودرو برای جرقه زدن و اتصال نیاز به ولتاژ بسیار بالایی دارند، عملکرد وایرها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. از طرفی وایر شمع ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های مشخصی می باشند.

وایر شمع دوگانه سوز پژو 405 کینگ وایر

تعریف وایر شمع و کاربرد آن

یکی از پرمصرف ترین تجهیزات در خودروهای بنزینی و دوگانه سوز وایر شمع ها هستند. این تجهیزات مصرفی ظاهری شبیه به کابل های معمولی دارند و از کوئل خودرو به شمع متصل می شوند.

نکته قابل توجه در رابطه با وایر این است که این سیم باید قابلیت انتقال ولتاژ بالا را داشته باشند. از طرفی ولتاژ عبوری از وایر جریان القایی بسیار بالایی دارد. بنابراین در صورت کیفیت پایین وایر احتمال ایجاد اختلال در عملکرد بخش های مختلف خودرو مانند ضبط صوت و قطعات انژکتور وجود خواهد داشت.

از طرفی وایر شمع باید بتوانند نویزهای انتقالی را حذف نماید. به همین دلیل ساختار وایر با کابل های معمولی متفاوت هست. فراموش نکنید که در صورت عملکرد نامناسب وایر، عملکرد موتور خودرو نیز با اختلال مواجه خواهد شد.

از دیگر کاربردهای وایرها می توان به بهینه سازی سوخت خودرو اشاره نمود. معمولا مصرف سوخت در خودروهایی که وایر شمع آن ها خراب شده است، افزایش پیدا می کند.

اگر بخواهیم اجزای تشکیل دهنده وایر شمع را ارزیابی کنیم، باید بگوییم که این وسیله از 6 لایه تشکیل می شود. هسته مرکزی( شامل نخ فایبر گلاس مغزی و ترکیب سیلیکون و پودر فریت)، لایه هادی یا سیم پیچ، لایه ی -های ولتاژ، لایه بافت، لایه سیلیکون خارجی لایه های تشکیل دهنده وایر می باشند. لایه هادی یا سیم پیچ وظیفه انتقال ولتاژ را بر عهده دارد.

وایر شمع دوگانه سوز

 

تفاوت میان وایر شمع معمولی و دوگانه سوز

اگر برای خرید و تعویض وایر شمع خودروی خود اقدام کرده باشید، با سوال “وایر شمع معمولی می خواهید یا دوگانه سوز” مواجه شده اید. شاید برای بسیاری از شماها این سوال ایجاد شود که وایرهای معمولی و دوگانه سوز چه تفاوتی با یکدیگر دارند و کدام بهتر هستند. برای اینکه بتوانید تفاوت میان این وایرها را درک کنید، باید با تعریف آن ها به خوبی آشنایی پیدا کنید.

وایر شمع های معمولی در خودرو های بنزین سوز استفاده می شوند. این وایر ها دارای مقاومت 5.6 تا 6.5 کیلو اهم در هر یک متر طول هستند. این مقاومت در خودرو های انژکتور بنزین سوز استاندارد هست.

وایر شمع های دوگانه سوز نسبت به وایر شمع های معمولی دارای مقاومت کمتری هستند. این وایر ها در یک متر طول مقاومتی بین 3.5 تا 4.5 کیلو اهم دارند. این مقاومت در خودرو های گاز سوز جوابگو هست. از این وایر شمع ها در خودرو های تک سوز هم می توان استفاده کرد.

نکته: در وایر شمع های دوگانه سوز کینگ وایر در هر یک متر طول مقاومت بین 4 تا 4.2 کیلو اهم هست.

نکات کلیدی هنگام خرید انواع وایر

اگر می خواهید برای تعویض و خرید وایر شمع اقدام کنید، بهتر است نکات زیر را مورد توجه قرار دهید. در این صورت می توانید وایر مناسب تر و باکیفیت تری را خریداری نمایید.

  • اولین نکته ای که هنگام خرید وایر شمع باید به آن توجه داشت، قیمت وایر است. بهتر است در ابتدا بودجه خود را در نظر بگیرید. سپس مدل هایی را انتخاب کنید که در محدوده بودجه شما قرار دارند.
  • همانطور که متوجه شدید، وایر شمع ها انواع مختلفی دارند. برای انتخاب وایر باید ابتدا مدل وایر مورد استفاده در خودرو خود را بررسی کنید. سپس مدلی را انتخاب کنید که با خودرو شما سازگاری دارد.

مزیت های وایر شمع مناسب و کاربردی

  • وایر شمع مناسب باید بتواند به خوبی جریان الکتریکی و ولتاژ بالا را عبور دهد.
  • از طرفی طراحی آن باید به گونه ای باشد که امواج مغناطیسی مزاحم ایجاد نکند.
  • تحمل دمایی بالا از دیگر ویژگی های یک وایر شمع باکیفیت است. در غیر این صورت به دلیل دمای موتور به سرعت خراب خواهد شد.
  • مقاومت در برابر پارگی و کشیدگی از دیگر ویژگی های وایر باکیفیت است.
  • وایرهای مناسب از طول عمر بالایی برخوردار هستند. در این صورت می توانید همزمان با تعویض شمع برای تعویض وایر نیز اقدام نمایید.
  • دسترسی سریع و قیمت مناسب از دیگر ویژگی های وایر مناسب است.
  • وایر شمع ها باید از مقاومت الکتریکی بمناسبی نیز برخوردار باشند.

نکات قابل توجه در رابطه با وایر شمع

  • برندهای مختلفی وجود دارند که انواع قطعات خودرو از جمله وایر شمع را به بازار عرضه نموده اند. اگر می خواهید وایر شمع باکیفیت و مناسبی خریداری کنید، بهتر است سراغ برندهای معتبر بروید. از برترین برندهای تولید کننده وایر می توان به کینگ وایر و … اشاره نمود.
  • دلایل مختلفی وجود دارند که منجر به خرابی وایر شمع می شوند. شناخت این دلایل به شما کمک می کند تا به موقع برای تعویض آن اقدام کنید. خام سوزی، لرزش موتور، آلودگی هوا، جرم سر پیستون ها، خرابی اگزوز و ریپ زدن خودرو از اصلی ترین دلایل خرابی وایرها هستند. البته بد استارت خوردن، خرابی کاتالیست، مشکل حرکت در سربالایی و … از دیگر دلایل خرابی وایرها می باشند.

در صورتی که خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود، احتمالا وایر شمع خودرو خراب است. همچنین از دیگر نشانه های خرابی وایر خودرو می توان به افزایش سوخت به طور ناگهانی، خارج شدن دود سیاه از قسمت اگزوز و خاموش شدن خودرو با روشن کردن کولر اشاره نمود.

3.9/5 - (8 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعیه پذیرش نمایندگی

گروه تولیدی صنعتی کینگ وایر در راستای توسعه شبکه توزیع و پخش انواع وایر شمع، کابل وایر شمع و قطعات جانبی آن در کل ایران نمایندگی می پذیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

فرم پذیرش نمایندگی

اطلاعیه پذیرش نمایندگی

گروه تولیدی صنعتی کینگ وایر در راستای توسعه شبکه توزیع و پخش انواع وایر شمع، کابل وایر شمع و قطعات جانبی آن در کل ایران نمایندگی می پذیرد.

برای پذیرش نمایندگی محصولات کینگ واریر فرم زیر را تکمیل نمایید.